Skup książek | Moje konto | Koszyk | Nasze sklepy | Nasze Allegro | Jak kupować? | Regulamin | O Antykwariacie | Kontakt |
Kod produktu: | K7517 | ![]() |
Tytuł: | PODMIOTOWOŚĆ I HISTORIA W FILOZOFII SPOŁECZNEJ HEGLA, MARKSA I ADORNA | |
Autor: | ALEKSANDER ZBRZEZNY | |
Wydawnictwo: | Universitas | |
Rok wydania: | 2016 | |
Format książki: | 230 x 150 mm | |
Ilość stron: | 432 | |
ISBN: | 9788324230112 | |
Okładka: | miękka | |
Stan ogólny: |
bardzo dobry |
|
Punkty rabatowe: | 500 pkt. | |
Cena: | 50,00 zł | |
|
Książka przedstawia jeden z najbardziej fundamentalnych projektów filozoficznych nowoczesności – projekt podmiotowości – w trzech różnych odsłonach, jakie znajdujemy w myśli Hegla, Marksa i Adorna. W każdym z tych trzech „momentów” pierwszoplanowe pozostaje pytanie o relację podmiotu i historii. Z tej perspektywy myśl Hegla można potraktować jako diagnozę dziejotwórczej podmiotowości i jednocześnie podmiototwórczej historii. Heglowskie rozpoznanie podmiotowego sprawstwa może więc uchodzić za przesłankę zwrotu do praktyki – co dokona się w dziele Marksa. Zarazem, choć Marks przedstawi wiele ciekawych narzędzi do myślenia o historii, problematyczny pozostaje status Marksowskiego podmiotu. Historyczna procesualność, ekonomiczny mechanizm wyobcowania i widmo ideologii nie muszą jednak wprost prowadzić do wniosku, że historia jest „procesem bez podmiotu”, jak chciał tego Althusser. Równie dobrze można wszak mówić o „procesie jeszcze bez podmiotu”, a upodmiotowienie historii traktować jako historyczną szansę czy zadanie. Myśl Adorna stanowi na tym tle istotny punkt odniesienia dla omawianej tradycji. Konfrontacja problematyki podmiotowości i myślenia o historii z dziejowymi burzami XX stulecia prowadzi frankfurtczyka do specyficznie pojętej „nie-rezygnacji”. Oprócz tytułowej problematyki książka porusza też inne, ważne dla omawianych myślicieli wątki, a wśród nich na pierwszy plan wysuwa się zagadnienie odmiennego w każdym wypadku modelu dialektyki. Nie brak też odniesień do autorów znaczących interpretacji – takich jak Lukács, Kojève czy Althusser.